تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1402 - 14:43
کد خبر : 1167

بیمه، عیدی و پاداش و سنوات کارگران با عنوان پیمانکار چه شرایطی دارد؟

بیمه، عیدی و پاداش و سنوات کارگران با عنوان پیمانکار چه شرایطی دارد؟
چنانچه قرارداد پیمانکاری باشد از شمول قانون کار خارج است و تمام مفاد قرارداد امری توافقی بین پیمان دهنده و پیمانکار است. بیمه، عیدی و پاداش و سنوات در چنین قراردادهایی الزامی نیست.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از کارتابان؛ نکته و موضوع بسیار مهم و کلیدی و تعیین کننده برای پاسخ به این سوال که آیا فردی که مشغول به کار است پیمانکار است یا نه؟ اینکه در عنوان قرارداد یا متن داخل آن از عبارت پیمانکار استفاده شود برای اینکه فرد طرف قرارداد را پیمانکار تلقی کنیم کافی نیست.

پیمانکار محسوب شدن قرارداد دارای شرایط خاصی است که ارکان رابطه کارگری کارفرمایی مانند منجز بودن مزد، در اختیار بودن زمان کار در اختیار کارفرما، تعهد به عمل نه نتیجه و … را نداشته باشد.

به عنوان مثال کارهایی مانند پروژه‌ها و کارهای حجمی که مبنای تعیین حق الزحمه بر اساس میزان پیشرفت کار باشد نه زمان انجام کار بویژه زمانی که طرف قرارداد برای انجام کار کارگران دیگری به کار گمارد که دستمزد این کارگران در حق الزحمه تعیین شده در قرارداد اصلی تاثیر نداشته باشد و سود و زیان برای پیمانکار متصور باشد می‌توانند قرارداد پیمانکاری محسوب شوند.

در برخی موارد کارفرماها بدون توجه به شرایط کار تصور می‌کنند اگر در قرارداد منعقده با کارکنان از عبارت پیمانکار استفاده کنند فرد مورد نظر از شمول قانون کار خارج می‌شود.

حتی تمییز و تشخیص اینکه حق الزحمه تعیین شده در قرارداد کار کارمزدی است یا مقطوع و حجمی نیز کاری تخصصی و سخت است. حق الزحمه کارمزدی مشمول قانون کار است ولی حق الزحمه متناسب با حجم کار پیمانکاری است.

در مقاله مقایسه و بررسی انواع قراردادهای کار مشخصات انواع قرارداد کار به صورت کامل توضیح داده شده است. برای تشخیص باید قراردادهای منعقده با این شرایط برای تشخیص پیمانکاری یا قانون کار بودن توسط کارشناسان متخصص این کار بررسی شوند.

دو حالت را در نظر می‌گیریم: یک اینکه قرارداد پیمانکاری واقعی است و دوم اینکه قرارداد کار مشمول قانون کار است که صرفا از عنوان و کلمه پیمانکار داخل آن استفاده شده است.

چنانچه قرارداد پیمانکاری باشد از شمول قانون کار خارج است و تمام مفاد قرارداد امری توافقی بین پیمان دهنده و پیمانکار است. بیمه، عیدی و پاداش و سنوات در چنین قراردادهایی الزامی نیست.

اگر قرارداد منعقده در واقع کارگری باشد که از عنوان اشتباه پیمانکاری در آن استفاده شده قانون کار بر آن شمولیت دارد و تمام مقررات قانون کار از جمله واریز بیمه تامین اجتماعی، پرداخت عیدی و پاداش و سنوات الزامی است. در دوره آموزشی رایگان قانون کار می‌توانید نحوه محاسبه بیمه، عیدی و پاداش و سنوات را به صورت کامل یاد بگیرید.

ساعات کاری که اعلام شده بیشتر به کارهای نگهبانی در کارگاه‌ها شباهت دارد.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث