تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:11
کد خبر : 868

دانستنی های قانون کار؛

تکیلف کارگران در صورت تعطیلی کارگاه توسط کارفرما چیست؟

تکیلف کارگران در صورت تعطیلی کارگاه توسط کارفرما چیست؟
روزی که برق یا گاز قطع می شود، آیا کارفرما می تواند آن روز را برای کارگر به اجبار مرخصی حساب و یا با روز تعطیل جابجا کند؟

کارشناس ارشد روابط کار در گفتگو با خبرنگار کارگر ۲۴ (دانستنی های کارگر) اظهار کرد:  قطعی برق یا قطعی گاز می تواند از مصادیق فورس ماژور در قرارداد کار باشد که از اختیار و اراده کارگر و کارفرما خارج است و قرارداد کار را به صورت موقت (ولو برای یک یا دو روز) به حال تعلیق در می‌آورد.

مریم زنده دل  عنوان کرد: جبران مصادیق فورس ماژور نباید بر عهده کارگران قرار گیرد چرا که آنها باعث بوجود آمدن مساله فورس ماژور نبوده اند و احتساب مرخصی اجباری و یا جابجایی روز تعطیل کارگران با ایامی که کار بواسطه فورس ماژور معلق شده با هیچ قاعده حقوقی و حقوق عمومی سازگار نیست. اما متاسفانه در عمل کارفرمایان دیواری کوتاه‌تر از دیوار کارگران نمی یابند و مواردی خارج از چارچوب قانونی که بر عهده کارگران هم نیست، بر گُرده آنان می اندازند.

به گزارش کارگر ۲۴؛ برخی کارشناسان روابط کار نیز معتقد اند روز‌‌هایی که توسط کارفرما تعطیل می‌شود جز تعطیلی‌‌‌های کارگر محسوب نمی‌گردد و کارگر در این ایام مشمول دریافت حقوق و مزایا است و دلایلی چون نبود برق، مواد اولیه و… به کارگر ارتباطی ندارد.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث