تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 21:21
کد خبر : 535

تکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگاه برای کارگران

تکالیف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کارگاه برای کارگران
 طبق ماده 91 قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند کلیه وسایل برای حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران تهیه کنند و ضمن اینکه چگونگی کاربرد را باید به آنها (کارگران) آموزش دهند.

مریم زنده دل کارشناس روابط کار

مطابق اصل ۶۵ قانون تامین اجتماعی، هنگام بروز حادثه برای کارگر، کارفرما وظیفه دارد اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد آسیب دیده انجام دهد.

مورد اول: برای تسریع کمک به فرد حادثه دیده و رساندن کارگر به مراکز درمانی، تماس با سرویس های امدادی و انتظامی لازم است.  در مرحله اول تماس با اورژانس ضروری است، ضمن اینکه حضور نیروهای انتظامی برای مستند شدن وقوع حادثه لازم است و اگر فرد بین ماشین آلات و یا زیر آوار حبس شده باشد، برای نجات باید با سازمان آتش نشانی تماس گرفت.

مورد دوم: تکمیل فرم حادثه تامین اجتماعی است که پس از اقدامات امدادی، کارفرما باید فرم تامین اجتماعی را تکمیل کند و به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهد.

مورد سوم: کارفرما پیش از آنکه از محل حادثه برود، وظیفه دارد گزارش حادثه را به نزدیک ترین اداره کار ارائه دهد. در این مورد معمولا بازرسی از اداره کار به محل حادثه حضور پیدا می کند تا علاوه بر تهیه عکس از محل حادثه، گزارش را بنویسد.

مورد چهارم:  کارفرمایانی که بیمه مسؤلیت دارند حتما باید گزارش حادثه را به بیمه مسؤلیت گزارش کنند.

طبق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند کلیه وسایل برای حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران تهیه کنند و ضمن اینکه چگونگی کاربرد را باید به آنها (کارگران) آموزش دهند.

طبق ماده ۹۵ قانون کار، مسؤولیت اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار برعهده کارفرمایان یا مسؤولین واحد های ذکر شده در ماده ۸۵ قانون کار است و هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما و مسؤول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و مجازات های مندرج در قانون مسوول هستند.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث