تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 10:24
کد خبر : 890

جریمه کارگر توسط کارفرما

آیا کارفرمایان اجازه جریمه کارگران را دارند؟

آیا کارفرمایان اجازه جریمه کارگران را دارند؟
اگر کارگر به کارفرمای خودش بدهکار شود، کارفرما نمی تواند از مزد کارگر برداشت کند و برای طلب خود باید به مراجع قضایی مراجعه کند.

به گزارش کارگر ۲۴ (دانستنی های کارگر)؛ کارشناس روابط کار گفت: طبق مقررات بین المللی که کشور ما هم آنها را پذیرفته، برداشت از مزد طبق شرایط و قوانینی که لحاظ شده مجاز بوده و بنابراین هر نوع برداشت از مزد کارگر مانند جریمه ممنوع است مگر آنکه کارگر کتبا این موضوع را قبول کرده باشد. ضمنا توقیف و انتقال دادن مزد کارگر نیز تنها در شرایطی مجاز است که طبق قوانین کشور به صراحت به آن اشاره شده باشد.

«آرمین خوشوقتی» عنوان کرد: به طور خلاصه حتی اگر کارگر خودش قبول کرده باشد، جریمه کردن آن از طرف کارفرما و یا هر مرجعی خلاف قانون و برداشت از مزد به نام جریمه و یا هر عنوان دیگری مثل خسارت ممنوع است.

خوشوقتی در ادامه گفت: کارگر برای اینکه بتواند در روز اول استخدام شغل را بدست بیاورد یا حفظ کند ممکن است تعهدنامه ها، موافقت نامه و قرارداد های مختلفی را امضا کند، به این ترتیب تعهدنامه ها تا جایی صحیح هستند که صراحتا خلاف قوانین کشور نباشد. در حقیقت حتی اگر کارگر به کارفرمای خودش بدهکار شود، کارفرما نمی تواند از مزد کارگر برداشت کند و برای طلب خود باید به مراجع قضایی مراجعه کند.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث