تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 13:35
کد خبر : 627

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بی‌معنا می‌شود؟ / انتقاد کارگران به شرط سنی برای بازنشستگی

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بی‌معنا می‌شود؟ / انتقاد کارگران به شرط سنی برای بازنشستگی
برنامه هفتم توسعه هنوز نیامده دردسر آفرین شده است. به ویژه کارگران و فعالان صنفی حوزه کارگری و بازنشستگی، به برخی مواد و بندهای آن اعتراض دارند. از جلمه مباحث مربوط به بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور. حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است لایجه دولت در عمل این مفهوم را بی‌معنی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سیزدهم برنامه هفتم توسعه را با تاخیر تدوین کرده و هنوز هم آن را به مجلس ارسال نکرده است. قرار بود سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در روزها گذشته برای تحویل برنامه هفتم به مجلس برود اما موضوع منتفی شد. در میان این تاخیر و تعلل، تا همین جا هم متن پیش‌نویسی که از سند بالادستی توسعه کشور منتشر شده، نگرانی‌هایی را برای کارگران و بازنشستگان ایجاد کرده است؛ از جمله در مورد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور.

هر چند روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی شده است که «فکر می‌کند» برخی مواد مورد گلایه این اقشار از متن اصلاح شده برنامه حذف شده‌اند، هنوز برخی نگرانی‌ها ادامه دارد. آنگونه که تسنیم گزارش داده، صولت مرتضوی به رسانه‌ها گفته است: «فکر می‌کنم در ویرایش نهایی لایحه برنامه توسعه هفتم مواد ۱۵و ۱۶حذف شده و احتمالا این موضوع دیگر در دستور کار نیست.»

این مواد به مباحثی چون استاد و شاگردی و پرداخت دستمزدی کمتر از حداقل حقوق به برخی کارگران اشاره دارد. البته مرتضوی در سخنان خود به طور تلویحی از این موضوعات حمایت کرده و به طور قطعی هم از حذف آنها نگفته است. با وجود این، حتی اگر این دو ماده از متن برنامه هفتم توسعه پاک شده باشند، هنوز برخی نگرانی‌های کارگران پابرجاست.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث