تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 21:54
کد خبر : 1889

تصور اشتباه در خصوص حق بیمه کارگران

تصور اشتباه در خصوص حق بیمه کارگران
کارگر باید یکسال کار کند تا بیمه شود یا دوره آزمایشی بیمه ندارد! این تصور نیز اشتباه است. کارگر از روز اول اشتغال باید نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شود. هر رویکردی غیر از این خلاف قانون است.

کارگر باید یکسال کار کند تا بیمه شود یا دوره آزمایشی بیمه ندارد! این تصور نیز اشتباه است. کارگر از روز اول اشتغال باید نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شود. هر رویکردی غیر از این خلاف قانون است.

«مریم زنده دل» کارشناس ارشد روابط کار در سایت کارگر ۲۴ نوشت:

«مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند.» همین یک خط ماده، مابین کارگر و کارفرما چه حاشیه‌ها که ایجاد نمی کند و در وصف آن می‌توان صفحه‌ها مطلب نوشت.

لازم است بدانید بخش زیادی از دادخواست های ادارات کار به موضوع حق بیمه معوقه اختصاص دارد.

اما بنا داریم در این مطلب به باورهایی بپردازیم که بین کارگران و کارفرمایان به اشتباه رایج شده اما مبنای قانونی و مستند ندارد.

۱- کارگر اگر در دفترخانه طی سند رسمی امضا بدهد که «من حق بیمه نمیخواهم» این سند معتبر است! خیر اینطور نیست اگر کارگر طی سند عادی یا رسمی از اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار که بحث واریز حق بیمه است، انصراف دهد آن سند چه رسمی چه عادی «هیچ ارزشی» ندارد و کارگر می‌تواند برای واریز حق بیمه معوقه در اداره کار دادخواست دهد.

۲- کارگر باید یکسال کار کند تا بیمه شود یا دوره آزمایشی بیمه ندارد! این تصور نیز اشتباه است. کارگر از روز اول اشتغال باید نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شود. هر رویکردی غیر از این خلاف قانون است.

۳- کارگر می گوید: « به جای حق بیمه پولش را به خودم بدهید! من بیمه نمی خواهم» توجه داشته باشید چنین کارگری حتی بعد از اتمام کار هم حق شکایت بابت حق بیمه معوقه را دارد و مطابق قانون این مبلغ باید بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود نه کارگر.

۴- واریز حق بیمه به صورت یکجا! این یکی از دروغ هایی است که کارفرمایان بعضا به کارگران نااگاه می‌گویند. چنین چیزی عملا ممکن نیست. لیست حق بیمه پرسنل به صورت ماهانه در وجه سایت تامین اجتماعی توسط کارفرما پرداخت می‌شود و کارگر می‌تواند لیست بیمه خود را در سامانه تامین اجتماعی مشاهده نماید. لازم به ذکر است ارسال لیست حق بیمه معمولا یک ماه عقب تر است. یعنی به عنوان مثال کارفرما مهلت دارد تا آخر مردادماه لیست بیمه تیرماه را به سازمان ارسال کند.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث