تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 9:48
کد خبر : 733

نحوه شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار (+فیلم)

نحوه شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار (+فیلم)
در این قسمت به زبان ساده از صفرتا صد شکایت از کارفرما برای حقوق، عیدی، سنوات و سایر مزایا و راه و روش شکایت اداره کار پرداخته خواهد شد.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از کارتابان؛ مراحل و جریان رسیدگی و شرایط شکایت اداره کار برای هر نوع خواسته ای یکسان است در سال های اخیر نحوه رسیدگی در اداره کار از حالت سنتی و کاغذی خارج و به صورت آنلاین و اینترنتی تغییر کرده است. سامانه شکایت وزارت کار با عنوان سامانه جامع روابط کار است، بنابراین کارگری که قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد طبق مصوبات مربوط به شکایت وزات کار باید به ترتیب زیر عمل کند.

احراز هویت

برای احراز هویت کارگر باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک هویتی و سیم کارت به نام خود نسبت به احراز هویت اقدام نماید. پس از احراز هویت یک رمز عبور به تلفن همراه کارگر پیامک می شود. کارگر پس از دریافت پیامک می تواند با استفاده از کد ملی و رمز عبور ارسالی وارد سامانه جامع روابط کار شود.

ثبت اینترنتی شکایت اداره کار

کارگر با استفاده از کدملی و رمز عبوری که در مرحله احراز هویت دریافت کرده است از طریق سایت سامانه جامع روابط کار می تواند شکایت خود را ثبت نماید. در هنگام ثبت شکایت باید تصویر تمام اسناد و مدارک قابل ارائه در سامانه بارگذاری شود.

تعیین زمان جلسه رسیدگی و اعلام آن از طریق پیامک

پس ارسال شکایت کارگر به اداره کار، زمانی برای تشکیل جلسه رسیدگی تعیین می شود. این زمان در سامانه درج می شود و همزمان پیامکی به کارگر ارسال می شود که به سامانه مراجعه نموده و از زمان و محل جلسه مطلع شود. زمان رسیدگی به شکایت کارگر از طریق ابلاغ فیزیکی و کاغذی به کارفرما نیز اعلام می گردد که در این ابلاغیه فقط یک کد درج شده است و اطلاعات تکمیلی از روی برگه ابلاغ قابل دریافت نیست. کارفرما پس از دریافت برگه ابلاغیه باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه نموده و از جزئیات دادخواست کارگر و از زمان جلسه رسیدگی اطلاع پیدا کند. اگر کارفرما قبلا در سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت کرده باشد با همان نام کاربری و رمز عبور می تواند دوباره وارد سامانه شده و شکایت جدید را در سامانه خود دریافت نماید. ولی اگر برای اولین بار است که کارگری از این کارفرما شکایت کرده، کارفرما نیز باید به یکی از دفاتر پیشخوان مرجعه و با ارائه اسناد و مدارک هویتی احراز هویت شود.

اگر کارفرما شخصیت حقوقی داشته باشد برای شکایت اداره کار باید به عنوان شخص حقوقی احراز هویت شود. مدیرعامل یا مسئول مجموعه با ارائه اسناد شرکت که در آن شناسه ملی و نیز مدیرعامل یا مسئول مشخص است باید به عنوان کارفرما احراز هویت شود.

پس از سیر تشریفات قانونی مانند ثبت شکایت اداره کار، تعیین وقت، جلسه رسیدگی تشکیل و در نهایت هیات تشخیص و هیات حل اختلاف رای صادر می نمایند. رای صادره در مرحله اول قابل اعتراض و در مرحله دوم قطعی خواهد بود. پس از قطعی شدن رای صادره از هیات تشخیص و یا هیات حل اختلاف باید رای صادره به مرحله اجرا درآید.

آرای صادره از مراجع حل اختلاف اداره کار در کل به ۳ قسمت تقسیم می شوند:

قسمت مالی و پولی رای
قسمت اجرایی رای
قسمت بیمه

راه و روش اجرای رای شکایت اداره کار برای حالت های مختلف رای به صورت زیر خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنیم رایی صادر شده و در آن کارفرما مکلف است مبلغی را به عنوان عیدی به کارگر پرداخت نماید علاوه بر آن کارگر را در شغل قبلی خود ابقا به کار نماید و حق بیمه ایام اشتغال را نزد سازمان تامین اجتماعی واریز کند. قسمت پولی و اجرایی در ابتدا به صورت مستقیم توسط کارفرما باید به مرحله اجرا درآید و اگر کارفرما از اجرای رای خودداری نماید کارگر می تواند رای را جهت اجرا به واحد اجرای احکام دادگستری ارائه نماید.

قسمتی از رای که به حق بیمه کارگر ارتباط دارد توسط کارفرما قابل اجرا نیست و باید کارگر ارجاع رای به تامین اجتماعی را درخواست کند. اداره کار رای را به سازمان تامین اجتماعی ارجاع می کند و توسط شعبه مربوطه به مرحله اجرا در می آید. تامین اجتماعی با افزودن سابقه نوشته شده در رای در سابقه بیمه کارگر، حق بیمه رای مربوطه به همراه جریمه آن را به عنوان بدهی به حساب کارفرما ثبت می کند. مهم ترین مرحله از مراحل و شرایط شکایت اداره کار قسمت اجرای رای است که نتیجه را به دست می دهد.

همانطور که قبلا نیز گفته شد رای صادره از هیات تشخیص و هیات حل اختلاف تحت شرایط خاصی قطعی می شود. اگر رای هیات تشخیص پس از ۱۵ روز مورد اعتراض هیچ یک از طرفین قرار نگیرد این رای قطعی محسوب می شود و اگر هر یک از طرفین در مهلت ۱۵ روزه به رای هیات تشخیص اعتراض کنند پرونده به حل اختلاف ارجاع شده و رای صادره از هیات حل اختلاف قطعی خواهد بود.

پس از قطعی شدن رای، کارگر یا کارفرما و یا هر دو می توانند اعتراض خود به رای قطعی شکایت اداره کار را در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند. نکته مهم این است که در دیوان عدالت اداری کارگر یا کارفرما علیه همدیگر نمی توانند ثبت شکایت بکنند بلکه باید به رای اداره کار و علیه اداره کار صادر کننده رای شکایت ثبت کنند.

رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله ای است یعنی هر یک از طرفین می توانند به رای اولیه صادر شده از دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند بدیهی است همیشه خوانده دعوی (مشتکی عنه) اداره کار خواهد بود.

 

جایگاه ارجاع پرونده به تحقیق و بازرسی در مقررات شکایت وزارت کار

باتوجه به این که قانون کار قانونی حمایتی بوده و در راستای تامین حقوق کارگران تدوین شده است بنابراین در مراجع حل اختلاف اداره کار نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. در اغلب کارگاه ها کارگران اسناد و مدارکی دال بر اشتغال خود در کارگاه را ندارند؛ بنابراین موقعی که با کارفرمای خود اختلاف پیدا می کنند نمی توانند ادله اثبات دعوی ارائه نمایند. در چنین شرایطی مراجع حل اختلاف می توانند پرونده را جهت تحقیق و بازرسی و بررسی صحت ادعای کارگر به مامور تحقیق ارجاع نمایند. گزارش مامور تحقیق و گزارش بازرس کار یکی از مهم ترین اسناد برای صدور رای محسوب می شود.

مورد مهم بعدی جایگاه و نقش گزارش بازرس کار و تحقیق در شکایت اداره کار در شکایت های مربوط به مطالبه حق بیمه واریز نشده است. در دعاوی با موضوع حق بیمه، چون سازمان تامین اجتماعی ذینفع است بنابراین صرف اعلام و اخبار کارفرما به کارکرد کارگر نمی تواند دلیل برای صدور رای سابقه کار باشد چون اقرار به ضرر دیگری محسوب می شود. ایجاد سابقه در تامین اجتماعی و تعهدات مالی برای این سازمان می شود لذا در چنین دعاوی طبق توافق نامه بین تامین اجتماعی و وزارت کارو دستور العمل موضوع ماده ۱۴۸ قانون کار پرونده باید به تحقیق و بازرسی ارجاع داده گردد تا صحت ادعای کار و تبانی نبودن شکایت مشخص گردد.

در مواردی که کارگر فوت کرده و یا از کار افتاده می شود سابقه بیمه برای برقراری مستمری اهمیت بسیار بالایی دارد و بار مالی سنگینی بر دوش تامین اجتماعی قرار می دهد. در چنین مواردی طبق مقررات شکایت وزارت کار تحقیق و بازرسی به صورت مشترک بین تامین اجتماعی و اداره کار انجام می شود.

رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار منوط به تسلیم دادخواست است

مطابق ماده۲۸ آیین دادرسی کار، رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار منوط به تسلیم دادخواست است که از سوی کارگر، کارآموز، کارفرما یا قائم مقام یا نمایندگان آنان به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل تقدیم می‌گردد.

دادخواست پس از وصول فوری ثبت شده و رسیدی مشتمل بر نام خواهان، خوانده، تاریخ تقدیم (روز، ماه، سال) و شماره ثبت به تقدیم‌کننده دادخواست داده می‌شود.

چنانچه در همان روز تقدیم دادخواست، دعوتنامه کتبی صادر شده و به تقدیم‌کننده دادخواست داده شود، دعوتنامه مزبور در حکم رسید بوده و نیازی به صدور رسید مقرر در ماده ۲۹ نخواهد بود.

اما مطابق ماده ۳۱ آیین دادرسی کار، دادخواست باید حاوی شرایط ذیل باشد:

۱ـ بر روی برگه‌های چاپی مخصوص نوشته شود.

۲ـ به زبان فارسی باشد.

۳ـ درج نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، شناسه ملی و اقامتگاه خواهان. چنانچه خواهان کارگر باشد نوع شغل و میزان سابقه کار وی در کارگاه نیز قید می‌شود.

۴ـ درج نام، نام خانوادگی و اقامتگاه خوانده. در صورتی‌که خوانده کارفرما باشد، کارگاه به شرط دایر بودن، اقامتگاه قانونی وی محسوب می‌شود.

۵ ـ خواسته و شرح آن.

۶ ـ امضا یا اثر انگشت دادخواست‌دهنده.

۷ ـ چنانچه خواهان یا خوانده شخص حقوقی باشد، در دادخواست نام و اقامتگاه شخص حقوقی نوشته خواهد شد.

۸ ـ در صورتی که دادخواست توسط نماینده خواهان تسلیم گردد، لازم است نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، شناسه ملی و نشانی اقامتگاه نماینده در دادخواست قید و سند مثبت نمایندگی وی نیز به دادخواست پیوست گردد.

۹ـ دادخواست و پیوست‌های آن باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه باشد.

چنانچه دادخواست فاقد شرایط مندرج در ماده ۳۱ باشد، ثبت نشده و به جریان نمی‌افتد و هیچ اثری نخواهد داشت.

بعد از ثبت دادخواست وقت رسیدگی بر اساس تاریخ تقدیم دادخواست تعیین خواهد شد. در مواردی که رسیدگی فوری اقتضا دارد، با تشخیص رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با ذکر دلیل به پرونده خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد؛ لیکن در هر حال وقت رسیدگی باید طوری معین شود که فاصله بین ابلاغ و روز جلسه کمتر از سه روز نباشد.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث