تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 12:19
کد خبر : 2635

دادن نامه عدم نیاز به کارگر به دلیل کاهش حجم کار!

دادن نامه عدم نیاز به کارگر به دلیل کاهش حجم کار!
کارگری سوال کرد: من تا پایان سال قرارداد دارم اما کارفرما به دلیل کاهش حجم کار، به من نامه عدم نیاز داده است، آیا می تواند با من قطع همکاری کند؟

کارگری سوال کرد: من تا پایان سال قرارداد دارم اما کارفرما به دلیل کاهش حجم کار، به من نامه عدم نیاز داده است، آیا می تواند با من قطع همکاری کند؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ کانال حل اختلاف در پاسخ به این سوال نوشت: مواردی مثل عدم وجود نقدینگی یا عدم تامین اعتبار یا عدم نیاز به کار کارگر بدلیل کاهش حجم کار، دلیل موجهی برای فسخ یکجانبه قرارداد کار نیست و از مصادیق علل موجه خاتمه کار محسوب نمی‌شوند. برای پیگیری موضوع، به مراجع حل اختلاف کار در محل کار خود مراجعه نمایید.

اگر کارفرما نامه عدم نیاز ندهد چکار باید کرد؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ سوالی که از سوی برخی مطرح می شود این است که کارفرما نامه عدم نیاز نمی دهد و در واقع می گوید به نیروی خود نیاز دارم؛ در این شرایط آیا کارگر باید شکایت کند یا درخواست بازگشت به کار بزند؟

کارشناس ارشد روابط کار در این خصوص گفت: عدم نیاز (اخراج موجه از نگاه قانون کار) بایستی به دلیل اتمام قرارداد باشد. در این صورت قرارداد و تاریخ انقضایش و عدم تمدید آن سندی است برای عدم نیاز کارگر.

«مریم زنده دل» در ادامه افزود: کارگر می‌تواند برای پیشگیری از وقوع چنین موضوعی موضوع خواسته در دادخواست اداره کار را چنین طرح کند: موضوع خواسته: الزام کارفرما به ارائه نامه عدم نیاز جهت بهره مندی از بیمه بیکاری و درخواست برقراری بیمه بیکاری.

زنده دل اظهار کرد: لازم به ذکر است در چنین شرایطی خود هیات به پرونده رسیدگی نموده و مبادرت به صدور رای می نماید و زین پس رای اداره کار ملاک برقراری بیمه بیکاری خواهد بود نه نامه عدم نیاز و سایر مواردی از این دست.

چرا نامه عدم نیاز برای دریافت بیمه بیکاری حذف نشد؟

نامه عدم نیاز برای بیمه بیکاری حذف شد؟خبر خوب این است که سال پیش (یعنی مردادماه سال ۱۴۰۱ ) هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم را از ارائه‌ی نامه‌ی عدم نیاز از طرف کارفرما معاف کرد.
به گزارش کارگر ۲۴؛ تا مردادماه سال ۱۴۰۱، اگه کارگری بیکار می‌شد برای استفاده از بیمه بیکاری باید حتما از کارفرما نامه عدم نیاز می‌گرفت.

خبر خوب این است که سال پیش (یعنی مردادماه سال ۱۴۰۱ ) هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم را از ارائه‌ی نامه‌ی عدم نیاز از طرف کارفرما معاف کرد.

اما خبر بد این است که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی هنوز این رای را اجرا نکرده و هنوز هم سازمان تامین اجتماعی، از کارگرهایی که می‌خواهند بیمه بیکاری بگیرند، نامه عدم نیاز مطالبه می‌کند.

پس در عمل، سازمان تامین اجتماعی همچنان این نامه عدم نیاز را مطالبه ولی قانونا نباید ارائه این نامه الزامی باشد.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث