تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 14:54
کد خبر : 2520

آیا می توان در حین پیگیری پرونده شکایت از کارفرما وی را ملزم به پرداخت حقوق کرد؟

آیا می توان در حین پیگیری پرونده شکایت از کارفرما وی را ملزم به پرداخت حقوق کرد؟
کارگری که اخراج شده و کار ندارد و حقوقی هم پرداخت نشده آیا قانونی هست که کارفرما را ملزم به پرداخت غرامت دوران بیکاری شخص کند؟

کارگری سوال کرد: کارفرما اخراجم کرده و حقوق های ماهیانه را هم پرداخت نکرده و نهایتا منجر به شکایت از کارفرما شدم. کارفرما نه نامه عدم نیاز می دهد نه قرارداد و شخص هم نمی تواند به بیمه بیکاری مراجعه کند تا زمانی که جواب رای بیاد. همین که کارگر کار ندارد و حقوقی هم پرداخت نشده آیا قانونی هست که کارفرما را ملزم به پرداخت غرامت دوران بیکاری شخص کند؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ یکی از کارشناسان ارشد روابط کار در این خصوص گفت: برای دریافت بیمه بیکاری بهترین کار این است که فرد از طریق اداره کار درخواست بازگشت بکار انجام دهد.

نیما پرتوی همچنین به این سوال که «کارگر کار ندارد و حقوقی هم پرداخت نشده آیا قانونی هست که کارفرما را ملزم به پرداخت غرامت دوران بیکاری شخص کند؟» پاسخ داد و گفت: خیر قانونی بابت این قضیه و اخراج کارگر به علت اختلافات ناشی از عدم پرداخت دستمزد در قوانین کار پیش بینی نشده است. زمانی که کارفرما در بازه حداکثر یک ماهه حقوق کارگر را پرداخت نمی کرد باید در همان زمان طرح دادخواست در اداره کار صورت می گرفت ( زیرا موضوع تاخیر تادیه هم از زمان ثبت شکایت اولیه قابل پی گیری است، اما در نهایت در صورت اخراج غیر موجه کارگر به کار سابق خود با رای اداره کار بازگردد مستحق دریافت حق السعی ایام بلاتکلیفی خود تا زمان روز جلسه ( هیات تشخیص ) خواهد بود.

در صورت قطع همکاری کارفرما با کارگر؛ کارگران در این مواقع تعلل نکنند

کارگران توجه داشته باشند معمولا هیات های حل اختلاف حق السعی ایام تعلیق را از تاریخ دادخواست محاسبه می‌کنند لذا چنین دادخواستی باید سریعاً بعد از اخراج ثبت شود و تعلل در ثبت دادخواست ممکن است به ضرر ایشان تمام شود.

کارگری به خبرنگار کارگر ۲۴ گفت: «با کارفرما قرارداد یک ساله دارم، با توجه به اینکه ۵ ماه از قرارداد کار باقی مانده اما ایشان قطعی همکاری را اعلام کرد. آیا حق و حقوق من تا زمان قطع همکاری هست یا تا پایان قرارداد کار؟»

«مریم زنده دل» کارشناس ارشد روابط کار به خبرنگار کارگر ۲۴ گفت: علی الاصول کارفرما حق ندارد کارگر را در حین قرارداد کار اخراج نماید مگر در موارد خاص و مصرح در قانون که اخراج کارگر توجیهی داشته باشد مثل نقض ایین نامه انضباطی کارگاه در بار چندم یا قصور در انجام امور محوله (ماده ۲۷ قانون کار).

اما در غیر موارد مصرحه در ماده ۲۷ کارفرما در حین قرارداد نمی‌تواند کارگر را اخراج‌ نماید.

در چنین وضعیتی دو حالت رخ می‌دهد:

۱- کارگر اخراج را پذیرفته تصفیه حساب می‌کند و با شرکت خداحافظی می‌کند. در اینجا مطالبات کارگر تا اخرین روز کارکرد محاسبه و پرداخت می‌شود.

۲- در حالت دوم کارگر اشتغال تا پایان کار را حق‌ مسلم خود می‌داند و اتفاقا قانون هم از وی حمایت می‌کند. در این حالت، این امکان برای کارگر هست که فوراً بعد از اخراج، دادخواستی در اداره کار با موضوع «بازگشت به کار و محاسبه حق السعی ایام تعلیق» ثبت نماید.

اگر اخراج کارگر با تشخیص هیات های اداره کار «غیرقانونی» تلقی شود. حق السعی کارگر و بیمه ایشان از تاریخ ثبت دادخواست لغایت روز جلسه رسیدگی محاسبه شده و نسبت به آن رای صادر می‌گردد و کارگر نیز تا پایان مدت قرارداد ابقا به کار می‌شود.

کارگران در این مواقع تعلل نکنند

کارگران عزیز توجه داشته باشند معمولا هیات های حل اختلاف حق السعی ایام تعلیق را از تاریخ دادخواست محاسبه می‌کنند لذا چنین دادخواستی باید سریعاً بعد از اخراج ثبت شود و تعلل در ثبت دادخواست ممکن است به ضرر ایشان تمام شود.

نظر دو کارشناس دیگر

«آرمین خوشوقتی» کارشناس روابط کار گفت: اگر ایشان خواستار بازگشت به کار باشند، کارفرما ملزم به اعاده بکار کارگر و پرداخت مزد و مزایای ایام تعلیق کارگر خواهد بود. اما اگر کارگر درخواست بازگشت بکار نزند مطالبات آن تا زمان قطع همکاری خواهد بود و در واقع آن ۵ ماه باقی مانده در نظر گرفته نمی شود.

«سمیه قندهاری» دیگر کارشناس روابط کار گفت: اگر قرارداد یک ساله باشد تا پایان قرارداد کارفرما حق اخراج کارگر را ندارد و باید تمام حقوق و بیمه پرداخت شود.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 6 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث