تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 10:52
کد خبر : 2536

آیا می توان به صورت ناشناس اقدام غیر قانونی کارفرما را به اداره کار گزارش کرد؟

آیا می توان به صورت ناشناس اقدام غیر قانونی کارفرما را به اداره کار گزارش کرد؟
در ادارات کار، واحد بازرسی داریم. که اگر گزارشی مبنی بر تخلف کارفرمایان در کارگاه ها به این واحد اطلاع رسانی شود. این واحد ها موظف هستند که از محل کار بازرسی نموده و در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه، به کارفرما اخطاریه ارسال نمایند.

کارگری به خبرنگار کارگر ۲۴ گفت: در بسیاری از مصاحبه ها با این مواجه شدم که کارفرما با شرایط غیر از قانون کار (بدون بیمه، حقوق کمتر از وزارت کار، ساعت کاری زیاد، بدون قرارداد کاری و … ) اصرار به همکاری دارد آیا من می توانم به صورت ناشناس اقدامات آنها را به مراجع ذیصلاح گزارش دهم؟

سایت بیدبرگ در این خصوص نوشت: در ادارات کار، واحد بازرسی داریم. که اگر گزارشی مبنی بر تخلف کارفرمایان در کارگاه ها به این واحد اطلاع رسانی شود. این واحد ها موظف هستند که از محل کار بازرسی نموده و در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه، به کارفرما اخطاریه ارسال نمایند. در نهایت چاره ای جز شکایت در اداره کار بابت عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی وجود نخواهد داشت.

آیا می توان در حین پیگیری پرونده شکایت از کارفرما وی را ملزم به پرداخت حقوق کرد؟

کارگری سوال کرد: کارفرما اخراجم کرده و حقوق های ماهیانه را هم پرداخت نکرده و نهایتا منجر به شکایت از کارفرما شدم. کارفرما نه نامه عدم نیاز می دهد نه قرارداد و شخص هم نمی تواند به بیمه بیکاری مراجعه کند تا زمانی که جواب رای بیاد. همین که کارگر کار ندارد و حقوقی هم پرداخت نشده آیا قانونی هست که کارفرما را ملزم به پرداخت غرامت دوران بیکاری شخص کند؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ یکی از کارشناسان ارشد روابط کار در این خصوص گفت: برای دریافت بیمه بیکاری بهترین کار این است که فرد از طریق اداره کار درخواست بازگشت بکار انجام دهد.

نیما پرتوی همچنین به این سوال که «کارگر کار ندارد و حقوقی هم پرداخت نشده آیا قانونی هست که کارفرما را ملزم به پرداخت غرامت دوران بیکاری شخص کند؟» پاسخ داد و گفت: خیر قانونی بابت این قضیه و اخراج کارگر به علت اختلافات ناشی از عدم پرداخت دستمزد در قوانین کار پیش بینی نشده است. زمانی که کارفرما در بازه حداکثر یک ماهه حقوق کارگر را پرداخت نمی کرد باید در همان زمان طرح دادخواست در اداره کار صورت می گرفت ( زیرا موضوع تاخیر تادیه هم از زمان ثبت شکایت اولیه قابل پی گیری است، اما در نهایت در صورت اخراج غیر موجه کارگر به کار سابق خود با رای اداره کار بازگردد مستحق دریافت حق السعی ایام بلاتکلیفی خود تا زمان روز جلسه ( هیات تشخیص ) خواهد بود.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 9 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث