تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 1:59
کد خبر : 7792

کارگران بخوانند؛ اگر حقوق در دو بخش واریز شود (+فیلم)

کارگران بخوانند؛ اگر حقوق در دو بخش واریز شود (+فیلم)
اگر کارگر بتواند اثبات کند مبلغی که از حساب دیگری به حساب او واریز شده بابت حقوق بوده، کارفرما در خصوص حق بیمه، سنوات و ... محکوم به پرداخت کل مبلغ می شود.

برخی کارفرمایان برای اینکه حق بیمه کمتری به سازمان تامین اجتماعی بپردازند، حقوق کارگر خود را در دو بخش به حساب آن واریز می کند، ایا این باعث اشکال می شود؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ آرمین خوشوقتی کارشناس روابط کار در پاسخ به این سوال گفت: اینکه برخی کارفرمایان از دو بخش یعنی حساب رسمی و غیر رسمی به حساب کارگر حقوق واریز می کنند، قطعا دچار اشکال می شود. باید ببینیم چرا کارفرما بعضا یک همچین کاری می کند.

مورد اول: برخی کارفرمایان دو بخشی حقوق کارگر را پرداخت می کنند تا بتوانند از طرفی حق بیمه کمتری بپردازند.

مورد دوم: بعضی از کارفرمایان موقعی که می خواهند سنوات کارگران را در پایان سال یا قرارداد تسویه حساب کنند، مبنای پرداخت سنوات را مبلغی قرار می دهند که از حساب رسمی پرداخت می شود و آن مبلغی که از حساب غیر رسمی پرداخت شده را نادیده می گیرند.

علت سومی هم می تواند داشته باشد. بعضی از کارفرمایان تصور می کنند اگر زمانی خواستند در میانه قرارداد کار با کارگر قطع همکاری کنند، فقط محکوم به پرداخت بخش رسمی می شوند و بنابراین گمان می کنند اگر دو بخشی پرداخت کنند به نفع آنهاست.

اگر کارگر بتواند اثبات کند مبلغی که از حساب دیگری به حساب او واریز شده بابت حقوق بوده، کارفرما در خصوص حق بیمه، سنوات و … محکوم به پرداخت کل مبلغ می شود.

حالا سوالی که پیش می آید این هست که چگونه کارگر می تواند این موضوع (پرداخت دو بخشی حقوق) را اثبات کند؟ اگر کارگر صورت حساب بانکی را به مراجع حل اختلاف ادارات ارائه دهد و ادعا کند مبلغی که به حسابش به صورت مرتب واریز شده از طرف کارفرما یا نمایندگان کارفرما بوده، طبیعتا کارفرما محکوم به پرداخت کل بیمه، عیدی، سنوات و …. می شود.

بنابراین آن بخش حقوق که به حسابی غیر از حساب ذکر شده در قرارداد واریز شده باشد کارگر می تواند در دادگاه مطرح کند. چون این حساب به نام کارگر بوده است. حتی بعضا ممکن است شماره حسابی از کارگر در قرارداد ذکر نشود، در هر صورت کارگر می تواند با اثبات به حق و حقوق کامل خود برسد.

 

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث