تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 13:53
کد خبر : 522

توالی و تناوب اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور

توالی و تناوب اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور
طبق آیین‌نامه‌ی ابلاغی در سال 1393، چنانچه بیمه شده در ۲۰ سال سابقه کار سخت و زیان آور به مدت حداکثر یک سال به هر عنوان چون غیبت، بیماری، اخراج، ترک کار، کارکرد عادی، مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و نظایر آن در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال نداشته باشد توالی خدمت وی از بین نمی‌رود.

به گزارش کارگر ۲۴ (دانستنی های کارگر)؛ ایام زیر چنانچه در فواصل اشتغال به کارهای سخت و زیان آور واقع شود، به عنوان سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور محسوب می‌گردد.

۱- تعطیلات هفتگی

۲- تعطیلات رسمی

۳- ایام استفاده از مرخصی استحقاقی

۴- ایام استفاده از مرخصی بابت ازدواج یا فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان به مدت ۳ روز با دریافت دستمزد در مورد مشمولان قانون کار.

۵- ایام استفاده از مرخصی استعلاجی یا استراحت پزشکی اعم از اینکه حقوق ایام مزبور توسط کارفرما پرداخت شود و یا اینکه بیمه شده از غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کرده باشد.

ایام و موارد زیر چنانچه در فواصل اشتغال بیمه شده به کارهای سخت و زیان آور واقع شود موجب زایل شدن توالی اشتغال وی در کارهای سخت و زیان آور نمی‌گردد:

۱- ایام خدمت وظیفه سربازی (دوران ضرورت و احتیاط) مشروط بر اینکه بیمه شده حداکثر تا دو ماه پس از پایان خدمت به کار سابق خود برگشته و یا اینکه در کار دیگری که سخت و زیان آور شناخته شده مشغول به کار شده باشد و همچنین ایام آماده به خدمت.

۲- دوران توقیف بیمه شده در صورتی که منتهی به محکومیت وی نگردد و یا اینکه کارفرما بر اساس تکلیف قانونی حقوق دوران مزبور را به بیهم شده پرداخت نماید.

۳- ایام حالت تعلیق که به واسطه عوامل قهریه طبیعی و یا حوادث و مخاطرات اجتماعی (مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی) که خارج از اراده کارفرما و بیمه شده بوده و در نتیجه آن کارگاه به طور موقت تعطیل میگردد.

۴- ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری مشروط بر اینکه بیمه شده قبل از اتمام و یا بلافاصله پس از اتمام دوره مزبور در مشاغلی که سخت و زیان آور شناخته شده مشغول به کار شده یا طبق این آیین نامه بتواند بازنشسته شود.

۵- ایام خدمت در جبهه که به تایید مراجع ذی صلاح رسیده باشد.

۶- دوران اسارت یا محکومیت سیاسی که بیمه شده براساس آن به عنوان آزاده شناخته شده باشد.

۷- ایام بلاتکلیفی بیمه شده که مستند به آرای صادره از سوی هیات‌های حل اختلاف و یا سایر مراجع قانونی منجر به پرداخت حقوق ایام مزبور شده باشد.

۸- ایام استفاده از غرامت دستمزد ایام بیماری که در فاصله زمانی ۱۰/۵/۱۳۵۴ تا ۱/۴/۱۳۵۹ واقع شده باشد.

۹- غیبت غیر موجه حداکثر به مدت ۳۶۵ روز در ۲۰ سال در مورد کارگاههای مشمول قانون کار یا براساس مقررات انضباطی، تخلفاتی و یا استخدامی مربوط در کارگاههای غیر مشمول قانون کار که منجر به اخراج، انفصال موقت و یا دایم نشده باشد.

ایام و موارد ذیل چنانچه در فواصل اشتغال بیمه شده به کارهای سخت و زیان آور واقع شود توالی اشتغال او را از بین برده و موجب تناوب اشتغال وی می‌گردد:

۱- استفاده از مرخصی بدون حقوق به مدت بیش از دو ماه به هر منظور و تحت هر عنوان.

۲- اخراج، استعفاء، انفصال و بازخریدی.

۳- غیبت غیرموجه بیش از (۱۰) روز در هر سال در کارگاههای مشمول قانون کار یا براساس مقررات انضباطی، تخلفاتی و یا استخدامی مربوط در کارگاه های غیرمشمول قانون کار که منجر به اخراج، انفصال موقت و یا دایم شده باشد.

۴- اشتغال در کارها و مشاغل عادی

۵- اشتغال در حرف و مشاغل آزاد

۶- بیمه اختیاری

۷- بیکاری بدون دریافت مقرری بیکاری.

۸- سایر موارد مشابه

نکته: طبق آیین‌نامه‌ی ابلاغی در سال ۱۳۹۳، چنانچه بیمه شده در ۲۰ سال سابقه کار سخت و زیان آور به مدت حداکثر یک سال به هر عنوان چون غیبت، بیماری، اخراج، ترک کار، کارکرد عادی، مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و نظایر آن در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال نداشته باشد توالی خدمت وی از بین نمی‌رود.

کانال تلگرام کارگر 24
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث