تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 13:33
کد خبر : 2609

یک کارگر ساده چگونه کارفرما‌نما را به افزایش مزد قانع کند؟!

یک کارگر ساده چگونه کارفرما‌نما را به افزایش مزد قانع کند؟!
داوود میرزایی اظهار کرد: کارفرمایانی داریم که بالاتر از حقوق مصوب، حقوق پرداخت می‌کنند؛ و این مورد فقط یک مفهوم دارد؛ که آقای دولت دستمزدی که تعیین کردی بسیار پایین است!

فعال کارگری در ساوه گفت: چگونه می‌توانیم به چانه زنی کارگر ساده‌ ای که امنیت شغلی ندارد خوش‌بین باشیم و انتظار افزایش حقوقش را از این طریق داشته باشیم؟!

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از دسترنج‌نیوز؛ داوود میرزایی اظهار کرد: کارفرمایانی داریم که بالاتر از حقوق مصوب، حقوق پرداخت می‌کنند؛ و این مورد فقط یک مفهوم دارد؛ که آقای دولت دستمزدی که تعیین کردی بسیار پایین است!

میرزایی افزود: روی سخن ما همواره با کارفرما نما‌ها بوده که منفعت خود را به هر چیز دیگر ترجیح داده اند؛ وگرنه دست کارفرمای واقعی را باید بوسید.

وی در ادامه گفت: در نتیجه کارفرمای منصف، از وضعیت جامعه آگاه است و نیازی به چانه‌زنی نمی‌بیند! مهم آن کارفرمایانی هستند که پایین تر از حقوق مصوب به کارگر پرداخت می‌کنند؛ چگونه می‌توانیم به چانه زنی کارگر ساده‌ ای که امنیت شغلی ندارد خوش‌بین باشیم و انتظار افزایش حقوقش را از این طریق داشته باشیم؟!

آقای وزیر! از وضع کارگران اطلاعی دارید؟

آقای وزیر! از وضع کارگران اطلاعی دارید؟ آقای وزیر! چگونه ممکن است کارگری که حتی از حداقل های حقوق محروم است با کارفرمای خود برای حقوق بالاتر از قانون کار چانه زنی کند، اصلا مگر قدرت چانه زنی به نمایندگان کارگری داده شده که حالا کارگران بخواهند کاری کنند!

مهدی جم در سایت کارگر ۲۴ نوشت: «طبق قانون حقوق کارگران باید سالی یکبار افزایش یابد و کارگران برای افزایش حقوق خود با کارفرما چانه زنی کنند.» این آخرین سخنان وزیر کارِ که بیانگر این است، وزیر به طور کلی حرف های روز تعیین دستمزد را فراموش کرده و یا شاید دوست ندارد دیگر آن حرف ها را به یاد بیاورد.

نه به آن حرف های امید بخش ابتدای سال که گفته بود در صورت افزایش تورم حقوق کارگران افزایش می یابد نه به الان که با حرف های عجیب اش دیگر آب پاکی روی دست کارگران ریخت و حالا معتقد است برای ترمیم مزد، کارگر با کارفرما چانه زنی کند.

آقای وزیر! چگونه ممکن است کارگری که حتی از حداقل های حقوق محروم است با کارفرمای خود برای حقوق بالاتر از قانون کار چانه زنی کند، اصلا مگر قدرت چانه زنی به نمایندگان کارگری داده شده که حالا کارگران بخواهند کاری کنند!

آقای وزیر! اینجا سوئیس نیست! کارگران در کنار حقوق پایین حتی امنیت شغلی هم ندارند، کوچک ترین مطالبه ای در محل کار داشته باشند، افزایش حقوق که هیچ حتی اخراج هم می شوند!

وقتی صحبت های مسوولان را می شنویم متوجه می شویم که آنها اشراف کافی به مسائل کارگری ندارند، اطلاعاتشان از حال و روز کارگران در محل کار اندک است، آمار های صحیحی ندارند و نیز مرتبط حرف های غیر کارشناسی را به زنان می آورند.

آقای وزیر! یادتان باشد چانه زنی برای افزایش دستمزد در شورای عالی کار هست نه محل کار آن هم بین کارگر و کارفرما! وقتی قانون داریم، وقتی ماده ۴۱ قانون کار صراحتا مزد کارگران را تعریف کرده چرا باید کارگر در محل کار مقابل کارفرما بنشیند و برای افزایش حقوق چانه زنی کند؟! آیا به نظر شما این کار منطقی است؟

هر از چندگاهی وزیر کار حرف های عجیبی می زند، از «قناعت کردن گرفته تا راهکار جدیدش برای افزایش دستمزد از طریق چانه زنی کارگر»، با شنیدن هر کدام بیشتر از قبل آزرده می شویم، ناراحت می شویم چون قرار نبود این حرف ها را بشنویم آن هم در بحبوحه گرانی ها.

قرار بود اگر تورم مهار نشود حقوق کارگران افزایش یابد؛ حالا دیگر کاملا مطمئن شدیم این جمله تنها یک وعده خیالی بود…

 

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.