تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 11:24
کد خبر : 1427

مزایای پرداخت حق بیمه در دو کارگاه

مزایای پرداخت حق بیمه در دو کارگاه
مزایای پرداخت حق بیمه در دو کارگاه چیست؟ شما در زمان بیکاری نیز با غرامت دستمزد بیشتری روبرو می‌شوید و یا در زمان بیماری غرامت بیشتری دریافت می‌نمائید.

در این مقاله درباره مزایای حق بیمه در دو کارگاه صحبت خواهیم کرد.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از دیده بان حقوق کار ایران؛ سوالی که مطرح می شود این است که آیا شخصی که در دو کارگاه مشغول به کار است ضرورتی دارد که پرداخت حق بیمه در دو یا چند کارگاه انجام شود و یا اینکه پرداخت حق بیمه فقط در یک کارگاه کفایت می کند؟

ابتدا به قانون تامین اجتماعی مراجعه می کنیم و سپس بحث را ادامه خواهیم داد.

براساس ماده ٣۴ قانون تامین اجتماعی: در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند، هر یک از کارفرمایان مکلف‌اند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.

بنابراین هر شخص باید در هرچند کارگاه که فعالیت می نماید حق بیمه بپردازد و نکته ای که وجود دارد مربوط به رعایت سقف دستمزد هر شخص بیمه شده است.

همانطور که می‌دانید طبق قانون برای پرداخت حق بیمه همه ساله مبالغی تحت عنوان حداقل حقوق و حداکثر حقوق مطرح می‌شود که مبنای پرداخت حق بیمه و به طبع آن محاسبه حقوق بازنشستگی و سایر مزایای حاصل از پرداخت حق بیمه به هر فرد بیمه شده خواهد بود.

یعنی اگر کسی حداقل دستمزد را دریافت می‌کند و به سازمان تامین اجتماعی براساس حداقل حقوق آن سال حق بیمه می‌پردازد در زمان بازنشستگی نیز با حداقل حقوق سال اجرای حکم بازنشستگی حقوق دریافت خواهد نمود و سایر بیمه پردازان که بیش از حداقل حقوق دریافت می‌نمایند و بابت آن نیز لیست و حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می‌پردازند، بر مبنای میانگین دو سال آخر حقوق خود، از سازمان تامین اجتماعی حکم بازنشستگی دریافت می‌نمایند.

بنابراین در پاسخ به اینکه مزایای پرداخت حق بیمه در دو کارگاه چیست؟ متوجه شدیم که هر شخص در هر کارگاه باید حداقل حقوق و دستمزد دریافتی سال مربوطه به سازمان لیست ارسال نماید. اما شخصی که در دو کارگاه شاغل است چطور؟

در جواب باید بگویم که اگر در کارگاه اول سقف حقوق و دستمزد را به سازمان ارسال می‌نمائید دیگر لازم نیست در کارگاه دوم حق بیمه بپردازید اما اگر کمتر از سقف حقوق و دستمزد آن سال را در کارگاه اول حق بیمه می‌پدازید باید بگویم شما ملزم به پرداخت حق بیمه در کارگاه دوم و یا سوم نیزهستید. به عبارت دیگر تا زمانی که مجوع پرداختی‌های شما به سازمان تامین اجتماعی به سقف حقوق آن سال نرسیده است در کارگاه‌های دیگری که مشغول بکار هستید می‌بایست حق بیمه بپردازید.

اما این پرداخت حق بیمه در کارگاه دوم و یا حتی سوم چه منافعی برای بیمه شده دارد؟

سوال مطرح شده پاسخ واضحی دارد، وقتی شما به سازمان بیشتر از حداقل حقوق و دستمزد حق بیمه بپردازید در زمان بازنشستگی نیز به همان میزان حقوق بیشتری دریافت خواهید نمود. یعنی زمان درخواست بازنشستگی میانگین حقوق و دستمزد شما در دو سال آخر در هر دو یا سه کارگاه محاسبه و براساس آن حکم بازنشستگی صادر می‌گردد.

همچنین موضوع فقط مربوط به بازنشستگی و مزایای حاصل از آن در زمان بازنشستگی نخواهد بود. شما در زمان بیکاری نیز با غرامت دستمزد بیشتری روبرو می‌شوید و یا در زمان بیماری غرامت بیشتری دریافت می‌نمائید و به طور کلی تمامی مزایای کوتاه مدت و بلند مدت را براساس جمع حقوق و دستمزد هر دو یا چند کارگاهی که در آن حق بیمه پرداخته‌اید دریافت خواهید نمود.

زمان حادثه و از کارافتادگی

همچنین چنانچه شما دچار حادثه شوید و این حادثه منجر به از کارافتادگی شما بشود و این از کارافتادگی به صورت کلی یا جزئی باشد دریافتی شما بابت این موضوع نیز براساس مجموع حقوق و دستمزد شما درهر دوکارگاه محاسبه خواهد شد.

بنابراین فارغ از اینکه شما ملزم به ارسال حق بیمه در هر دو یا چند کارگاه هستید از مزایای بیشتری نیز بهره‌مند خواهید شد که در صورت داشتن شرایط آن از این مزایا استفاده خواهید نمود.

جمع هر دو کارگاه سابقه لحاظ نمی گردد!

اگر برای یک فرد در لیست بیمه شرکتی ۳۰ روز محاسبه و در شرکت دیگری ۲۰ روز لیست بیمه ارسال شود و مجموع مبالغ هم از سقف بیمه بیشتر نباشد آیا با توجه به اینکه مجموع روزها بیشتر از یک ماه است، ۵۰ روز سابقه محاسبه می‌شود؟ و یا مجموع مبالغ ارسال شده در ۲ شرکت برای بازنشستگی محاسبه می‌گردد؟

پاسخ روشن است و باید بگویم که هر ماه نهایتا ۳۱ روز سابقه (با توجه به ماه مربوطه) در سازمان تامین اجتماعی محاسبه می‌گردد. بنابراین ۵۰ روز سابقه در یک ماه معنایی نداشته و سابقه بیشتری نصیب شما نخواهد شما و اما در مورد قسمت دوم سوال باید بگویم پرداخت از دو یا چند کارگاه تا سقف حق بیمه مقرر فقط در میزان خدمات و مزایای دریافتی تاثیر گذار است.

نحوه محاسبه مستمری بیمه شدگان شاغل در دو کارگاه یا بیشتر

براساس ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی: در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند ، هر یک از کارفرمایان مکلف اند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.

به همین منظور به جهت جلوگیری از تضییع حقوق افرادی که درپرداخت حق بیمه مشارکت بیشتری داشته اند ، با استناد به مواد ۷۲، ۷۵، و ۷۷ قانون تامین اجتماعی و تبصره های ذیل آنها نحوه محاسبه مستمری بیمه شدگانی که در زمان احراز شرایط و در طول مدت محاسبه متوسط مزد یا حقوق در دو یا بیش از دوکارگاه بطور همزمان بیمه پرداز می باشند به شرح ذیل تعیین می گردد:

ابتدا دستمزد هر یک از کارگاههای مشمول کسر حق بیمه در طول ایام مربوط به محاسبه متوسط دستمزد به صورت ماه به ماه با هم و با رعایت سقف پرداخت حق بیمه تجمیع گردد.

میانگین دستمزد مشمول کسر حق بیمه هر کارگاه جداگانه و با رعایت بند یک محاسبه شود.

میانگین های بدست آمده در خصوص هر کارگاه در میزان سابقه اشتغال در همان کارگاه ضرب گردیده و بر عدد ۳۰ تقسیم شده و مجموع اعداد بدست آمده به عنوان مستمری استحقاقی بیمه شده خواهد بود.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث