تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 12:56
کد خبر : 2794

اگر گرفتن سفته از کارگران قانونی نیست چرا بعضی کارفرمایان سفته می گیرند؟

اگر گرفتن سفته از کارگران قانونی نیست چرا بعضی کارفرمایان سفته می گیرند؟
نیما پرتوی کارشناس ارشد روابط کار در این خصوص گفت: همانطور که قبلا هم گفته شد از ابتدای سال 1402 سفته های گرفته شده توسط کارفرما دیگر وجاهت قانونی ندارند و در صورت استفاده کارفرما و طرح شکایت در دادگاه عمومی قرار رد دعوا صادر می شود.

کارگری سوال کرد: اگر گرفتن سفته از قانونی نیست چرا بعضی کارفرمایان سفته می گیرند؟

به گزارش کارگر ۲۴؛ نیما پرتوی کارشناس ارشد روابط کار در این خصوص گفت: همانطور که قبلا هم گفته شد از ابتدای سال ۱۴۰۲ سفته های گرفته شده توسط کارفرما دیگر وجاهت قانونی ندارند و در صورت استفاده کارفرما و طرح شکایت در دادگاه عمومی قرار رد دعوا صادر می شود.

جایگزین سفته استخدام کارگر مشخص شد

با وجود سند پشتیبان، جای نگرانی وجود ندارد و کارفرمایان می‌توانند از همین حالا به راحتی سند پشتیبان را جایگزین چک و سفته نمایند.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از حل اختلاف؛ معاون روابط کار وزارت کار چندی پیش اعلام کرد: اصلاح برخی از مواد قانون کار با هدف تامین امنیت شغلی کارگران به مجلس ارایه شده است، در این راستا کارفرمایان دیگر حق اخذ سفته و چک از کارگران را ندارند.

حسین رعیتی فرد با اعلام خبر فوق افزود: اصلاح بندهایی از قانون کار در کارگروه امنیت شغلی و ساماندهی قراردادهای مدت موقت نهایی شده که می تواند بخشی از مشکلات کارگران را خصوصا در زمینه امنیت شغلی رفع کند.

چه ضمانتی بابت تعهدات کارکنان در قبال کارفرما وجود خواهد داشت؟​

در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان بابت اموال و دارایی‌هایی که نزد کارکنان خود دارند، از آنان اسناد تضمین (مثل چک و سفته) دریافت می‌کنند و چنانچه این روند متوقف شود، مدیران با چالش روبرو خواهند شد.

لیکن با وجود سند پشتیبان، جای نگرانی وجود ندارد و کارفرمایان می‌توانند از همین حالا به راحتی سند پشتیبان را جایگزین چک و سفته نمایند.

البته سند پشتیبان، سندی است که می‌بایستی برای هر کسب‌وکار، با توجه به شرایط حاکم بر آن بنگاه اقتصادی، بطور اختصاصی طراحی گردد اما این امکان وجود دارد که تمام تعهدات قانونی کارکنان در قبال کارفرما، به طور شفاف و با ضمانت قانونی، در آن گنجانده شود.

مزایای داشتن سند پشتیبان برای کارفرما چیست؟

مزیت سند پشتیبان این است که اولا تعهدات کارکنان در قبال کارفرما، بطور واضح در این سند درج می‌گردد و کارکنان با درک صحیح از تعهدات خود، آن را امضاء می‌کنند.

ثانیا به دلیل ضمانت اجرایی قانونی، کارکنان با امضا این سند خود را در قبال تعهداتی که می‌سپرند، مسئول می‌دانند.

ثالثا در صورت خلف وعده از سوی متعهد (کارگر)، این سند با سرعت بسیار بالا اجرایی خواهد شد.

و در آخر، این سند، موجب تحکیم رابطه پایدار و منطقی بین کارکنان و کارفرمایان خواهد شد.

مشخصات یک قرارداد کار :‌

به طور دقیق تر ، یک قرارداد کار می تواند شامل موارد زیر باشد:

کارمند: مشخصات دقیق شخصی که برای کار استخدام می شود.

کارفرما: مشخصات دقیق شرکت یا بنگاهی که نیروی کار را استخدام می کند.

موقعیت: عنوان و شرح نقش / وظایف و مسئولیت های کارمند و احتمالا محل کار وی .

حقوق و دستمزد : حقوق ، دستمزد یا کارمزدی را که توافق شده ، مشخص می کند که به کارمند تعلق می گیرند .

برنامه: در بعضی موارد ، قرارداد کار شامل روز و ساعاتی است که از کارمند انتظار می رود برای کارفرما کار کند.

مدت زمان اشتغال: قرارداد کار مدت زمان مورد انتظار از کارمند برای کار در شرکت را مشخص می کند. در برخی موارد ، ممکن است یک دوره زمانی مداوم باشد و یا ممکن است توافقی باشد که برای مدت زمان مشخص تنظیم شده باشد.

در سایر مواقع ، حداقل مدت زمانی تعیین می شود که احتمال تمدید آن وجود دارد.

مسئولیت های عمومی: در قراردادها می توان وظایف مختلفی را که انتظار می رود کارمند هنگام اشتغال انجام دهد ، و همچنین تعهدات عمومی کارفرما (‌و یا عرف و عادت معمول کار و یا محل کار )‌ را ذکر نمود.

ارتباطات: اگر یک کارمند ، در مدیریت شبکه های اجتماعی ، وب سایت یا مدیریت ارتباطات الکترونیک (‌ایمیل ها )‌نیز ایفای نقش نماید ، در قرارداد ممکن است اعلام شود که شرکت مالکیت و کنترل کلیه ارتباطات را حفظ می کند.

مزایا: در یک قرارداد کار، باید کلیه مزایای رفاهی و انگیزه ای و همچنین امتیازات وعده داده شده ، درج شوند . البته درج نمودن شروط الزامی ( بیمه اجباری ، تعطیلات اجباری، و سایر مزایای دیگری که آمره هستند )‌ الزامی ندارد .

محرمانه بودن: اگرچه ممکن است مجبور شوید توافق نامه عدم افشای جداگانه ای را امضا کنید ، با این حال منعی ندارد که اینگونه موارد (‌مثل پایبندی به حفظ محرمانگی و یا پایبندی به مدت قرارداد و احتمالا نحوه جبران خسارات وارده )‌ را نیز در قرارداد کار لحاظ نمایید لیکن ذکر نمودن اینگونه موارد در قرارداد کار، فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود ، به همین علت توصیه می کنیم اگر قصد دارید تبعات فسخ قرارداد از سوی کارمند را ، برای وی روشن کنید این گونه موارد را در یک « سند پشتیبان » مجزا ذکر نمایید.

چه مواردی را می توان در « سند پشتیبان » درج نمود؟

از جمله مواردی که می توان در « سند پشتیبان » ذکر نمود ، پایبندی به مدت قرارداد از سوی کارمند، پایبندی به مسئولیت های حرفه ای وی و تعهدات او در قالب قرارداد کار، محدودیت هایی که کارمند در برقراری ارتباط های خود (‌ در زمان اشتغال و یا بعد از آن )‌دارد ، نحوه بازگشت سرمایه گذاری در آموزش هایی که به وی داده شده است ، و البته نحوه جبران خسارات وارده به کارفرما در اثر عدول از این تعهدات می باشد .

برخی از کارفرمایان در خصوص رقابت کارمند با خود ( در آینده )‌نیز محدویت هایی قائل هستند که اینگونه موارد نیز از جمله شروطی هستند که می توانند در « سند پشتیبان » درج شوند تا کارمند پس از ترک شرکت ، از ورود به مشاغل (‌یا صنایع )‌مشابه منع گردد.

سایر شرایط احتمالی این « سند پشتیبان »، می تواند شامل توافق نامه مالکیت باشد . این توافق نامه بیان می کند که کارفرما مالک هرگونه محتوای تولید شده از سوی کارمند (‌ مرتبط با کار وی ) می باشد. این « سند پشتیبان » حتی ممکن است در جایی که کارمند پس از ترک شرکت می تواند کار کند ، به عنوان راهی برای محدود کردن رقابت بین شرکت های مرتبط واجد شرایط باشد.

قراردادهای کاری مکتوب

هر چند قانونا لزومی به مکتوب نمودن قرارداد های کار وجود ندارد لیکن قرارداد کتبی راهی عالی برای مشخص کردن نقش ، مسئولیت ها و منافع و جلوگیری از هرگونه سردرگمی در زمان بروز اختلافات است.

قبل از امضای قرارداد کار، تمام عناصر قرارداد کار را با دقت بخوانید. اطمینان حاصل کنید که با تمامی مفاد از قرارداد موافق هستید. اگر قرارداد را نقض کنید ، ممکن است برایتان عواقب قانونی داشته باشد ، این عواقب خصوصا در مورد شرایط مندرج در « سند پشتیبان » جدی ترباشد.

اگر در مورد جزئیات قرارداد اطمینان ندارید ، قبل از امضای آن از مشاوران روابط کار ، مشاوره بگیرید تا خود را به توافق نامطلوب ملزم نکنید.

جوانب مثبت قرارداد کار

قرارداد کار اگر به درستی و جامعیت تنظیم شده باشد، وظایف و مزایا را به وضوح مشخص می کند. با انعقاد قرارداد کار، جای هیچ گونه سوالی باقی نمیماند که چه مسئولیت هایی در شغل گنجانده شده است یا حقوق و دستمزد آنها چقدر است؟ و … زیرا همه موارد در قرارداد مشخص شده است.
همچنین از هر یک از طرفین (‌کارمند و کارفرما )‌محافظت می کند چرا که هر دو (‌کارفرما و کارمند )‌ملزم به اجرای این توافقنامه هستند. یک قرارداد کار اگر به درستی و با دقت (‌و متناسب با صنعت شما )‌طراحی شده ثبات را برای رابطه کارمند و کارفرما فراهم می کند . با انعقاد قرارداد ، کارمند و شرکت می دانند که برای آینده قابل پیش بینی چه انتظاری از طرف مقابل دارند.

جوانب منفی قرارداد کار

البته انعقاد قراردادهای کار مکتوب انعطاف پذیری را محدود می کنند . خصوصا اگر قرارداد کار دارای یک « سند پشتیبان » نیز باشد، وقتی کارمند آن را امضاء کرد، در صورت تمایل نمی تواند آنجا را ترک کند ، و متقابلا اگر کارفرما نیز تصمیم به قطع همکاری با وی گرفت نمیتواند به طور یک طرفه اقدام به اخراج وی نماید.

الزامات قانونی

تخلف از مفاد قرارداد کار و « سند پشتیبان » عواقبی قانونی دارد و فقط از طریق مذاکره و توافق مجدد قابل تغییر است و به همین دلیل هر دو طرف باید با هرگونه تغییر در قرارداد کار موافقت کنند .

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث