تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 1:10
کد خبر : 2391

آیا بیمه بیکاری به کسانی که کارت پایان خدمت ندارند تعلق می‌گیرد؟

آیا بیمه بیکاری به کسانی که کارت پایان خدمت ندارند تعلق می‌گیرد؟
 جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری باید وضعیت نظام وظیفه مشمولین مشخص باشد و بدون در داست داشتن مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه امکان استفاده از بیمه بیکاری وجود نخواهد داشت.

جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری باید وضعیت نظام وظیفه مشمولین ( کارت پایان خدمت ) مشخص باشد و بدون در داست داشتن مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه امکان استفاده از بیمه بیکاری وجود نخواهد داشت.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از حسابنو؛ ممکن است هر شخصی در طول دوران کاری خود روزی مجبور باشد از بیمه بیکاری استفاده نماید ، لذا گفتن این نکته الزامی است که ، بیمه بیکاری توسط قانون گذار و به منظور حمایت از افرادی که به صورت موقت و غیر ارادی شغل خود را از دست داده اند ، در نظر گرفته شده است.

در قانون بیکار به این گونه تعریف شده است که: بیمه‌شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده، اما آماده به کار باشد را بیکار می‌نامند.

اگر شخصی بنا به این تعریف بیکار شده است می تواند تا پیدا کردن شغل جدید و با توجه به شرایطی که در قانون عنوان شده است از بیمه بیکاری استفاده نماید.

قانون گذار به منظور استفاده افراد از مقرری بیمه بیکاری شرایطی را در نظر گرفته است که افراد با دارا بودن این شرایط می توانند جهت برقراری بیمه بیکاری اقدام نمایند .

پرداخت بیمه بیکاری با داشتن کارت پایان خدمت ممکن است

یکی از شرایطی که وزارت کار جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری در نظر گرفته است الزام داشتن کارت پایان خدمت می باشد.

در همین راستا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه شماره ۱۹۷۴۸۷ مورخ ۸؍۱۰؍۱۴۰۰ خطاب به کلیه مدیران اجرایی سراسر کشور اعلام نموده که مطابق ماده ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی و نیز به موجب «بند (ج) ماده ۹ قانون کار» به کارگرانی که فاقد کارت پایان خدمت و یا مدرکی دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولین باشد، از ارائه خدمات دولتی منجمله پرداخت بیمه بیکاری خودداری نمایند.

دیوان عدالت اداری بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تایید نمود

دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۵۰۶ به تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ اعلام داشت :

با استناد به ماده ۱ قانون بیمه بیکاری : کلیه مشمولین قانون تامین اجتماعی که تابع قوانین کار هستند، مشمول مقررات این قانون می‌باشند و براساس آراء قبل هـیات تخصصی کار، بیمه و تـامین اجـتماعی دیوان عدالت اداری ، افرادی که ﻓﺎﻗـﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﻣﻌـﺎﻓﻴﺖ ﺩﺍﺋﻢ هستند از شمـول قانون بیمه بیکاری خارج خواهند بود ، همچنین براساس ماده ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی: استخدام مشمولان به طور کلّی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها و کارگاه ها و مؤسسات خصوصی بدون ‌داشتن معافیت دائم ممنوع است.

لذا بخشنامه شماره ۱۹۷۴۸۷ مورخ ۸؍۱۰؍۱۴۰۰ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که براساس آن مقرر شده است: «…ارائه مدرکی دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولین، جهت تشکیل پرونده بیمه بیکاری الزامی می­‌باشد»، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار این سازمان نیست .

براساس رای فوق و اعلام دیوان عدالت اداری کشور ، جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری باید وضعیت نظام وظیفه مشمولین مشخص باشد و بدون در داست داشتن مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه امکان استفاده از بیمه بیکاری وجود نخواهد داشت.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 10 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث