تاریخ انتشار : یکشنبه 14 مرداد 1403 - 22:11
کد خبر : 6059

تغییرات محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان آور

تغییرات محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان آور
کارگران مشاغل سخت به روال قدیم هر ۱۲ ماه کارکردشان ۱۸ ماه محاسبه می‌شد. اما با احتساب ضریب ۱.۳ برای محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان آور، هر ۱۲ ماه کارکرد شاغلان گروه الف، ۱۵ ماه محاسبه خواهد شد و با در نظر گرفتن سه ماه کاهش سنوات در طول ۲۰ سال خدمت متوالی، سابقه و سنوات بیمه این اشخاص ۶۰ ماه و به عبارتی می‌توان گفت ۵ سال کمتر می‌شود. بنابراین شاغلان این گروه برای بازنشسته شدن با ۳۰ سال سنوات، باید ۵ سال بیشتر و با ۲۵ سال سنوات کار کنند.

در ادامه‌ی این مقاله در خصوص نحوه محاسبه سنوات مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی شاغلان فعال در این دو گروه مشاغل سخت و زیان آور و سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور صحبت خواهیم کرد.

به گزارش مهر، قبلاً مشاغل سخت و زیان آور بر اساس میزان سختی کار به دو دسته «الف» و «ب» تقسیم می‌شدند و ضریب محاسبه سنوات خدمت شاغلان هر دو گروه الف و ب، به ازای هر یک سال خدمت، ۱.۵ سال محاسبه می‌شد. اما کمیسیون تلفیق در تحقیقات و بررسی‌های لایحه برنامه هفتم توسعه، تغییراتی را در ضریب سختی کار گروه مشاغل با سختی کار کمتر یعنی گروه الف اعمال کرد و ضریب محاسبه سنوات خدمت این شاغلان را از ۱.۵ به ۱.۳ کاهش داد. البته برای اطلاع دقیق از این موضوع می‌توانید پاسخ سوالات خود را از یک مشاور بیمه تأمین اجتماعی باتجربه و آگاه نیز جویا شوید.

در ادامه‌ی این مقاله در خصوص نحوه محاسبه سنوات مشاغل سخت و زیان برای بازنشستگی شاغلان فعال در این دو گروه مشاغل سخت و زیان آور و سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تغییرات محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان آور
در تحقیقات و بررسی‌های کارشناسانه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق، نحوه محاسبه سنوات بیمه‌ای شاغلان در مشاغل سخت و زیان آور در حالی دچار تغییراتی شده که دولت در تعریف مشاغل سخت و زیان آور خواستار تعیین ضریب «۱.۲» به ازای هر یک سال کار برای محاسبه سنوات بیمه‌شدگان بودند.

اما نمایندگان و کارشناسان کمیسیون تلفیق با تقسیم مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه «الف» و «ب»، با توجه به سختی کار آنها دو ضریب مختلف برای این محاسبه که تأثیری مستقیم در زمان بازنشستگی آنها دارد، در نظر گرفته‌اند. به شکلی که ضریب سنوات مشاغل گروه الف که شامل مشاغل با سختی کار کمتر را از «۱.۲» پیشنهادی دولت به «۱.۳» سال با حداکثر سقف ۷ سال که می‌توان به سنوات بیمه‌ای اضافه کرد، تغییر دادند.

اما این ضریب برای مشاغل گروه ب که شامل مشاغل با سختی بالا می‌شوند بدون تغییر و کمافی‌السابق همان «۱.۵» با حداکثر سقف ۱۰ سال که به سنوات بیمه‌ای اضافه می‌شود، در نظر گرفته شده است.

بنابراین با تغییرات جدید به وجود آمده در محاسبه سنوات مشاغل سخت و زیان آور، این مشاغل دو گروه تقسیم شده‌اند. یک گروه شامل مشاغل سختی می‌شود که از نظر سختی و زیان آوری، بالاتر از حد میانگین هستند، یعنی دسته ب شامل گروهی از مشاغلی می‌شود که سختی و زیان آوری در ذات آنها است و امکان کاهش و یا از بین بردن سختی کار به هیچ وجه وجود ندارد. برای شاغلان گروه ب سنوات به ازای یک سال خدمت کمافی‌السابق همان ۱.۵ برابر است و سقف آن حداکثر ۱۰ سال است. گروه دوم نیز برای آن دسته از مشاغل سخت و زیان آوری است که از نظر سختی پایین‌تر از حد میانگین هستند و مشاغل گروه الف شامل مشاغلی می‌شود که می‌توان با استفاده از امکانات تأمینی و ایمنی لوازم مورد نیاز، سختی و زیان آوری کار آنها را کاهش داد و یا از بین برد. برای این گروه از اشخاص به ازای هر یک سال خدمت و فعالیت در شغل سخت مورد نظر، ۱.۳ برابر ارفاق در نظر گرفته شده است و سقف آن حداکثر ۷ سال است. البته برای اینکه متوجه شوید شغل شما جز کدام گروه است، لازم است از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

با احتساب ضریب ۱.۳ برای محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور، سنوات ارفاقی «الفی‌ها» ۵ سال کمتر می‌شود
با احتساب ضریب ۱.۳ برای سنوات شاغلان کارهای سخت و زیان آور گروه الف، سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور به شکل زیر محاسبه می‌شود.

کارگران مشاغل سخت به روال قدیم هر ۱۲ ماه کارکردشان ۱۸ ماه محاسبه می‌شد. اما با احتساب ضریب ۱.۳ برای محاسبه سنوات خدمت در مشاغل سخت و زیان آور، هر ۱۲ ماه کارکرد شاغلان گروه الف، ۱۵ ماه محاسبه خواهد شد و با در نظر گرفتن سه ماه کاهش سنوات در طول ۲۰ سال خدمت متوالی، سابقه و سنوات بیمه این اشخاص ۶۰ ماه و به عبارتی می‌توان گفت ۵ سال کمتر می‌شود. بنابراین شاغلان این گروه برای بازنشسته شدن با ۳۰ سال سنوات، باید ۵ سال بیشتر و با ۲۵ سال سنوات کار کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از مشاوره بیمه تأمین اجتماعی آنلاین استفاده نمائید تا پاسخ سوال خود را بدون مطلعی دریافت نمائید.

ضریب سنوات کدام دسته از شاغلان بدون تغییر همچون گذشته ۱.۵ محاسبه می‌شود؟
شاغلان گروه ب که سختی و زیان آوری جز ذات کارشان است مثل شاغلان فعال در معادن، حاملان مواد مذاب، قنات‌ها، چاه‌ها و فاضلاب، دباغی، روده پاک کنی، حمل و دفن زباله، کار در تونل‌ها و … که ذاتاً کارشان سخت و زیان آور است، سنوات خدمتشان کمافی‌السابق با ضریب ۱.۵ محاسبه شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت ۲۰ سال سابقه بیمه‌ای این اشخاص با احتساب این ضریب، ۳۰ سال خواهد شد و شاغلان گروه ب با ۲۰ سال سابقه کاری می‌توانند بازنشسته شوند.

اگر در خصوص سنوات مشاغل سخت و زیان آور گروه ب سوالی دارید می‌توانید از مشاوره تلفنی بیمه تأمین اجتماعی کارمنتو استفاده کنید که ارتباط به صورت آنلاین تلفنی و از طریق VOIP خواهد بود و تماس به صورت فوری و بدون فوت وقت برقرار می‌شود. خدمات و پشتیبانی نیز به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته با معقول‌ترین قیمت بازار در دسترس است.

سخن پایانی
در این مقاله ما در خصوص نحوه محاسبه سنوات مشاغل سخت و زیان آور صحبت کردیم و بهترین پلتفرم برای دریافت مشاوره را برای شما کاربران عزیز معرفی کردیم که در چنین شرایطی شما عزیزان می‌توانید از یکی از ۳۵۰ مشاور برجسته کشور در کارمنتو راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و سوالات خود را در این زمینه از آن‌ها بپرسید.

همچنین با استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا، یک پلتفرم کامل طراحی کرده است که دارای شارژ اولیه رایگان و قابلیت استفاده از کیف پول است. در این پلتفرم برای صرفه جویی در وقت کاربران آنلاین و آفلاین بودن مشاور به آن‌ها نمایش داده می‌شود. همچنین امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران که هستید در لحظه و زیر یک دقیقه فراهم شده است و اطلاعات شما به صورت محرمانه در این پلتفرم محفوظ می‌ماند.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث