تاریخ انتشار : سه شنبه 13 شهریور 1403 - 11:53
کد خبر : 6705

ارسال لیست مالیات حقوق (+فیلم)/ تفاوت مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی

ارسال لیست مالیات حقوق (+فیلم)/ تفاوت مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی
طبق ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، برخی درآمدها معاف از مالیات حقوق هستند. این معافیت‌های مالیاتی در چند بند ذکر شده‌اند که یکی از آن‌ها متعلق به حقوق بازنشستگی است. بر اساس ماده ۹۱ ق.م.م حقوق بازنشستگی، پایان خدمت، بازخرید خدمت، خسارت اخراج و… معاف از پرداخت مالیات حقوق هستند.

نرخ مالیات حقوق کارگران و کارمندان همه ساله در قانون بودجه مربوط به آن سال تعیین و تصویب می شود. نرخ مالیات حقوق در نهایت به صورت جدول مالیات حقوق تهیه و برای استفاده کارفرمایان، کارگران و کارمندان ارائه می شود.

به گزارش کارگر ۲۴ به نقل از محاسبان؛ قبل از اینکه وارد بحث مالیات بر درآمد حقوق شویم لازم است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم. مالیات به طور کلی به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می‌شود. مالیات بر درآمد مشاغل، یکی از معروف‌ترین مالیات‌های مستقیم است که مالیات حقوق یکی از انواع می‌باشد.

ارسال لیست مالیات حقوق ۱۴۰۳

بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران و بر‌حسب مدت یا کار انجام یافته، به‌ طور نقد یا غیرنقد دریافت می‌کند، مشمول مالیات حقوق است. همچنین درآمد حقوقی که در مدت مأموریت خارج از کشور (‌از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران) از منابع ایرانی عاید‌ شخص می‌شود نیز، مشمول مالیات حقوق می‌شود.

فرقی نمی کند که کارفرمای شما شخص حقیقی باشد و یا شخص حقوقی. همچنین تفاوتی نمی‌کند که شخص حقوقی، دولتی باشد یا خصوصی. در هر حال وقتی شما در ازای کار برای شخصی از او مزد دریافت کنید و نیروی کار او محسوب شوید، مشمول مالیات حقوق خواهید بود.

نحوه محاسبه مالیات حقوق

بر اساس ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم، محاسبه حقوق بر اساس دستمزد دریافتی خواهد بود. درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (‌مقرری یا مزد یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت­‌های مقرر در این قانون. به عبارت دیگر ابتدا اصل حقوق با مزایایی مانند حق اولاد، حق ماموریت و امثال آن را جمع زده و معافیت‌های مالیاتی را از آن کسر می‌کنند. مبلغ به دست آمده، مبنای محاسبه مالیات بر حقوق خواهد بود.

لازم به ذکر است که جهت محاسبه مالیات، کسورات از مبلغ دستمزد کسر نخواهد شد. به عنوان مثال اگر دستمزد فردی با مزایا مبلغ ۲۲ میلیون تومان باشد و ۳ میلیون نیز اقساط وام داشته باشد، خالص دریافتی او ۱۹ میلیون خواهد بود. اما برای محاسبه مالیات حقوق، همان مبلغ ۲۲ میلیون مبنای محاسبه خواهد بود.

نکته مهم: در مورد درآمد بر حقوق، هم درآمد نقدی ملاک خواهد بود و هم درآمد غیرنقدی.

محاسبه مالیات حقوق غیرنقدی

درآمد غیرنقدی مشمول مالیات حقوق به شرح زیر محاسبه می‌شود:

مسکن با اثاثیه معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) و بدون اثاثیه بیست درصد (۲۰%) حقوق و مزایای مستمر نقدی در ماه (‌به استثنای مزایای نقدی معاف موضوع ماده‌ ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم)، پس از کم کردن وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

اتومبیل اختصاصی با راننده معادل ده درصد (۱۰%) و بدون راننده معادل پنج درصد (۵%) حقوق و مزایای مستمر نقدی (‌به استثنای مزایای نقدی معاف‌ موضوع ماده‌ ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم) در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

سایر مزایای غیرنقدی معادل قیمت تمام‌شده برای پرداخت‌کننده حقوق.

به عنوان مثال اگر کارفرما خانه‌ای در اختیار فرد قرار دهد که دارای اثاثه است و حقوق مستمر وی ماهانه ۲۰ میلیون تومان باشد و بابت این خانه ماهانه ۱ میلیون تومان از حقوق وی کسر گردد، در محاسبه حقوق برای اخذ مالیات، ۲۵ درصد حقوق یعنی ماهانه ۵ میلیون تومان لحاظ شده و سپس ۱ میلیون تومانی که کارفرما از حقوق او کسر می‌کند، از این مقدار کم می‌شود و نهایتا مبلغ ۴ میلیون تومان به حقوق وی جهت محاسبه مالیات اضافه می‌گردد. به عبارت دیگر، مبنای محاسبه حقوق وی برای مالیات، ۲۴ میلیون تومان خواهد بود.

معافیت های مالیاتی مالیات حقوق

همانطور که گفتیم برای محاسبه مالیات حقوق، ابتدا باید معافیت‌های مذکور در قانون را از میزان حقوق کسر نمود. این معافیت‌ها که در ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است، به شرح زیر هستند:

۱. رؤسا و اعضای مأموریت‌های سیاسی خارجی در ایران و رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی فوق‌العاده دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل و همچنین رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل متحد و موسسات تخصصی آن در‌ ایران نسبت به درآمد حقوق دریافتی از سازمان و موسسات مزبور درصورتی‌که تابع دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند؛

۲. رؤسا و اعضای مأموریت‌های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان موسسات فرهنگی دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دول متبوع خود به شرط معامله متقابل؛

۳. کارشناس خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران از محل کمک‌های بلاعوض فنی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دول خارجی و‌ یا موسسات بین‌المللی به ایران اعزام می‌شوند، نسبت به حقوق دریافتی آنان از دول متبوع یا موسسات بین‌المللی مذکور؛

۴. کارمندان محلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت‌ جمهوری اسلامی ایران درصورتی‌که دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند، به شرط معامله متقابل.

۵. حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده؛

۶. هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت مربوط به شغل؛

۷. مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد ‌استفاده کارگران قرار می‌گیرد؛

۸. وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن؛

۹. عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعا معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم؛

۱۰. خانه‌های سازمانی که با اجازه قانونی یا به موجب آیین‌نامه‌های خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده می‌شود؛

۱۱. وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها مستقیما یا به وسیله حقوق‌بگیر به پزشک یا بیمارستان، به استناد‌ اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند؛

۱۲. مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم؛

۱۳. درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان.

آیا اضافه کاری مشمول مالیات حقوق می‌شود؟

طبق تعریف قانون مالیات بر حقوق، هرگونه حق‌الزحمه‌ای که از کارفرما در قبال انجام کاری دریافت می‌شود، مشمول این مالیات است. به این ترتیب اضافه کاری جزو درآمد فرد محسوب می‌شود و باید مالیات آن را پرداخت کند. ممکن است در برخی مشاغل، علاوه‌بر حقوق و دستمزد عادی، کارانه هم پرداخت شود. توجه داشته باشید که کارانه هم مثل اضافه‌کاری، مشمول مالیات حقوق می‌شود. به این ترتیب مجموع دریافتی‌های شخص حقیقی از کارفرما، شامل این قانون می‌شوند.

مالیات حقوق بازنشستگان

طبق ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، برخی درآمدها معاف از مالیات حقوق هستند. این معافیت‌های مالیاتی در چند بند ذکر شده‌اند که یکی از آن‌ها متعلق به حقوق بازنشستگی است. بر اساس ماده ۹۱ ق.م.م حقوق بازنشستگی، پایان خدمت، بازخرید خدمت، خسارت اخراج و… معاف از پرداخت مالیات حقوق هستند.

نکته مهم

به این ترتیب حقوق بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی هم از پرداخت این نوع مالیات معاف می‌شود. توجه داشته باشید که این معافیت، شامل همه درآمدهای بازنشستگی شخص می‌شوند.

تفاوت مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی

شاید این ابهام وجود داشته باشد که در محاسبه میزان مالیات بر حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی فرقی وجود دارد. برای بررسی این شائبه، بهتر است بار دیگر به قانون مالیات حقوق مراجعه کنیم. طبق قانون مالیات‌های مستقیم «شخص حقیقی که برای فردی دیگر، چه حقیقی و چه حقوقی، کار می‌کند و در قبال آن دستمزد دریافت می‌کند، مشمول مالیات حقوق می‌شود»

پرواضح است که در تعریف فوق، خبری از کارکنان دولتی یا غیردولتی نیست. به این ترتیب همه کارکنان چه دولتی و چه غیردولتی موظف به پرداخت مالیات حقوق هستند.

مبلغ مالیات حقوق ۱۴۰۳

مالیات حقوق در قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده است. اما معمولا هر سال در قانون بودجه تغییراتی در میزان آن لحاظ می‌شود. با توجه به این که بودجه قانون است و جدیدتر از قانون مالیات‌های مستقیم است، پس در تعیین مالیات بر درآمد، ملاک عمل خواهد بود.

مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیردولتی کسب می‌کنند، چه از کارفرمای اصلی یا غیراصلی (موضوع تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم) باشد، پس از کسر بخشودگی، معافیت و سایر مشوق‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و سایر قوانین (از جمله ماده ۵۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۰۴/۰۳ و ماده ۲۵ قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰) به نرخ‌های جدول بالا مشمول مالیات است.

نحوه ارسال لیست مالیات بر حقوق

همانطور که می‌دانید در راستای تحقق دولت الکترونیک، امکان ارسال الکترونیکی مدارک مربوط به مالیات هم فراهم شده است. به همین دلیل باید کارفرماها لیست مالیات حقوق کارکنان خود را در سامانه salary.tax.gov.ir بارگذاری کنند.

زمان و مهلت ارسال لیست حقوق چگونه است؟ کارفرمایان مکلفند تا لیست مالیات حقوق کارکنان خود را محاسبه و تا پایان ماه بعد تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند. به این ترتیب اگر پرداخت این مالیات بعد از مهلت مقرر انجام شود، مشمول جریمه خواهد شد. به طور دقیق‌تر مهلت پرداخت مالیات حقوق تا آخرین روز ماه بعدی است.

جرائم عدم‌ پرداخت مالیات حقوق

این موضوع بیشتر مورد پرسش کارفرماها قرار می‌گیرد. موضوع جریمه عدم‌ پرداخت مالیات حقوق در ماده ۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره شده است. طبق این ماده «چنانچه پرداخت‌کنندگان مالیات حقوق اقدام به پرداخت این مالیات نکنند یا این که کمتر از مبلغ واقعی واریز نمایند، مشمول جریمه خواهند شد».

سازمان مالیات مکلف است تا اشخاصی را که اقدام به محاسبه و پرداخت مالیات حقوق نمی‌کنند شناسایی کرده و جرائم مالیاتی را اعمال کند. اگر کارفرما فهرست حقوق کارکنان را به سازمان امور مالیاتی ارسال نکند، مشمول جریمه ۲ درصد حقوق پرداختی می‌شود. با این حال اگر اقدام به پرداخت مالیات حقوق نکند، مشمول جریمه ۱۰ درصدی مالیات پرداخت نشده خواهد شد.

نکات مهم قانون مالیات حقوق

بعد از آشنایی با کلیات مالیات بر حقوق و نحوه پرداخت آن، بهتر است نکاتی را هم راجع به قوانین این مالیات بدانید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

تمامی اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان باید در سامانه tax.gov.ir ثبت شود.

کلیه بخشنامه‌های مرتبط با مالیات حقوق، توسط سازمان امور مالیاتی و در ابتدای سال به کارفرمایان ابلاغ می‌شود.

حقوق جانبازان و آزادگان جمهوری اسلامی ایران معاف از مالیات هستند.

ممکن است برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت روی میزان مالیات حقوق تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

مالیات بر حقوق یکی از اقسام مالیات بر درآمد و از مالیات‌های مستقیم است که بر اساس نرخ مصوب در قانون بودجه پرداخت خواهد شد. این مالیات توسط کارفرما از فیش حقوقی کارگران و کارمندان کسر شده و به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود.

سوالات متداول

۱. مالیات حقوق به چه کسانی تعلق می گیرد؟

طبق قانون فوق هر شخص حقیقی که از شخصی دیگر حقوق و دستمزد دریافت می‌کند، باید مالیات حقوق پرداخت کند.

۲. مالیات حقوق چقدر است؟

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۴۰۳، مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال است.

کانال تلگرام کارگر 24

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دستمزد

حوادث